Mindset & Lifestyle

Hoe om te gaan met zoete cravings + Tips

HELP! IK HEB ZIN IN ZOET! Ken je dit gevoel? Dat je gewoon wat zoets moet hebben? Cravings! I guess we’ve all been there..

Ik ben van mening dat je álles kan blijven eten in een gezond voedingspatroon. Ja, dus ook chocolade, nutella, donuts en taartjes op een verjaardag. Waarom? Omdat we leven, toch? In het échte leven is gezond eten niet 100% gezond maar is er ruimte voor de dingen die je lekker vind.

Ik stel mijn cliënten altijd de vraag: ‘ Wat wil je echt niet missen in je leven?’ dan gaan we deze dingen elke dag toevoegen aan je voedingsschema. E-l-k-e dag..
Zo leer je omgaan met een klein stukje chocolade of een handje dropjes. Als je het elke dag mag van jezelf haal je de negatieve lading er af, kom je er achter dat jij de controle hebt over dat kleine stukje en dat , als je het wil, morgen gewoon nog een stukje kunt eten (en je doelen kunt behalen).

 

Waarom heb ik zin in zoet?
Stel jezelf deze vraag, komt het omdat je altijd een toetje neemt na het eten (eten uit gewoonte), omdat je honger hebt (overdag te weinig gegeten), omdat je geen zoet mag van jezelf? (iets verbieden/als slecht bestempelen), omdat je moe bent (drukke dag, slechte nachtrust).. Wat is de reden dat je zo graag zoet wil?

  • Eten uit gewoonte: Het zegt het al, je hebt jezelf aangeleerd om op een bepaald tijdstip iets zoets te eten. Ons lichaam houdt van ritme en zal dus signalen geven het weer te willen. Maar alles wat je jezelf hebt aangeleerd. Kun je jezelf afleren. Dit kost wel zelfinzicht, doorzettingsvermogen en tijd (6 weken)
    TIP: Eet iets zoets vóór het avondeten en laat het na het eten staan. Eet dan rond een ander moment nog wat hartigs, bijvoorbeeld om 20:00 een bakje kwark houdt dit minimaal 6 weken vol.
  • Overdag te weinig gegeten: Dit. moet. je. nooit. doen. PUNT. Honger moet je ten alle tijden voorkomen. Als je eenmaal honger hebt heeft niemand meer zin in een komkommer.
    TIP: Dus doe jezelf een lol en eet die komkommer voordat je honger hebt (en geniet daarna van een stukje chocolade zonder craving)
  • Iets verbieden/als slecht bestempelen: We kennen het psychologische trucje allemaal toch: Als je iets niet mag wil je het juist (roze olifant roze olifant roze olifant). Précies hetzelfde gebeurd als je iets bestempeld als slecht, of iets wat je niet mag eten. Vroeg of laat komt die little rebel naar buiten en die gaat geheid overcompenseren.
    TIP Wat doe je dan wel? Precies wat hier boven staat. Jezelf realiseren dat je ALLES mag eten, alleen moet je kijken hoe je dit gaat indelen en wanneer (en vooral hoeveel).
  • Drukke dag, slechte nachtrust: Het is wetenschappelijk bewezen dat een slechte nachtrust invloed heeft op ons honger gevoel en vetopslag, dus je slaapritme serieus nemen is sowieso een pré (hierover later meer).
    TIP: Slaap voldoende –> 7-9 uur per nacht, en houd een vast slaapritme aan (met een venster van 1 uur), dit geldt ook voor het weekend..
    Maar ook een drukke intensieve dag zal er voor zorgen dat je moe bent. En als je moe bent wil je vooral niet veel moeite doen voor eten, en nou zijn juist de ‘ongezonde’ dingen vaak het makkelijkste te bereiken.
    TIP 1: Bereid je voor op deze momenten. Ze gaan nou eenmaal komen. Vul je koelkast met kant en klare groenten, snijd je fruit alvast, weeg je nootjes alvast af of zorg gewoon dat je voor meerdere dagen een gezonde maaltijd klaar hebt staan (of in de vriezer) Bereid je voor. Iedereen is wel eens moe of heeft geen zin om te koken, het komt niemand altijd aanwaaien om op deze momenten de juiste keuzes te maken. Maak het jezelf makkelijker. 

 

Wat zijn je doelen?
Wil je wat kilo’s kwijt? Realiseer je dan dat diëten, die niet in jouw leven passen, geen zin hebben (het ligt niet aan jou!), en restricties al helemaal niet. Ga je dat de rest van je leven volhouden? Als het antwoord NEE is ben je op de verkeerde weg.

Wil je een wedstrijd doen en wil je je op korte termijn fitter voelen of optimaal presteren? Dan zul je daarin een bewuste keuze moeten maken. Wil ik alles er uit halen? Accepteer dan dat je voor een periode zo ‘clean’ mogelijk eet maar realiseer je dat je dit niet de rest van je leven zult gaan doen. Je hebt altijd een keuze.

 

Kies voor voedzaam én zoet!
Zoete cravings hoeven niet opgevuld te worden met alleen maar ongezond. Soms is kiezen voor iets wat je ook lekker vind en gezond de beste optie. De kans op overeten is dan iets minder in tegenstelling tot als je iets eet wat je HEEEL lekker vind. Ik ben wel van mening dat je de hele lekkere producten moet afwisselen met de gezondere variant. Anders : roze olifant roze olifant ;).

Voorbeelden van wat ik doe:

  • Ik eet bijna elke dag wel 1 of twee crackers met pindakaas en hagelslag. Dit vind ik écht mega lekker maar 1 of twee vind ondertussen wel voldoende (vroeger niet, omdat ik het toen zag als iets slechts waardoor ik er in kon doorslaan) Volkoren crackers en pindakaas zijn voedzaam, hagelslag niet zo maar zo eet je toch wat gezonds, én wat lekkers
  • Ik eet een stukje Zwarte bonen brownie, super lekker en voedzaam
  • Ik eet chocolade nadat ik m’n kwark heb gegeten zodat ik eerst mijzelf voed met juiste voedingstoffen en geen honger heb. TIP: Breek je chocolade alvast in kleine stukjes en verpak ze evt in kleine boterhamzakjes. Dan is het veel makkelijker om het bij één stukje te laten.
  • Ik eet 2 crackers met hüttekase en jam (mega lekkere combinatie en weer extra eiwitten)

 

Wees een beetje lief voor jezelf en denk in mogelijkheden 🙂 !

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *