15 min maaltijdenDinerReceptenVoeding & Beweging

Kikkererwten wraps, waarom even geen vlees?

Over het algemeen eten wij in Nederland té veel bewerkt en rood vlees. Wat valt daar precies onder? Dit is voor veel mensen nog niet helemaal duidelijk.
Rood vlees valt onder vlees van : Runderen, Schapen, geiten en varkens. En bewerkt vlees is : Alle vleeswaren, zoals worst, ham of paté en ‘bewerkt’ vlees zoals hamburger, worst en gemarineerd vlees. Het gaat om vlees dat voor dat het wordt verkocht is bewerkt om de smaak of houdbaarheid te beïnvloeden door middel van roken, zouten, drogen en/of het toevoegen van conserveringsmiddelen. Het kan hierbij gaan om rood of wit vlees.

Het advies is om niet meer dan 500 gram vlees per week te eten, waarvan maximaal 300 gram rood vlees. Binnen de Schijf van Vijf draait het om afwisseling tussen dierlijke en plantaardige producten. Een voorbeeld van een weekindeling kan zijn: 1 dag vis, 1 dag peulvruchten, 1 dag noten, 2 dagen rood vlees en 2 dagen kip of ander gevogelte. In plaats van vlees kun je ook tofu, tempé of ei nemen, nog een keer peulvruchten of een handje noten kiezen.      (bron: voedingscentrum)

 

Peulvruchten zijn niet voor iedereen bekend en het kan best lastig zijn om een recept te vinden wat bij jou past ( ik spreek uit ervaring..). Dit recept heb ik al meerdere malen voor visite voorgeschoteld en is altijd goed bevallen (zeggen ze dan hé.. 😛 ). Het staat letterlijk met 10 minuten op tafel en barst van smaak!

Here we go!

Je hebt nodig voor 2 personen (kleine eters)

  • 2 grote volkoren wraps (of 4 kleine)
  • Hummus met zongedroogde tomaat
  • Sla naar keuze
  • 2 paprika’s
  • 1 groot blik kikkererwten
  • 1 theelepel paprikapoeder, korianderzaad gemalen, komijn poeder
  • naar smaak: peper, zout en cayennepeper (als je van spicy houdt)
  • grana padano kaas (of 30+ kaas geraspt)
  • 1 teentje knoflook

Zo maak je het:IMG_3009 (2)

Spoel de kikkererwten goed om en laat uitlekken. Snijd de paprika’s in kleine stukjes. bak de kikkererwten in een klein beetje olijfolie ongeveer 1 minuut aan in de pan. Voeg nu alle kruiden toe en zet de pan op middelhoog vuur. blijf goed roeren zodat je kruiden niet aanbakken. Pers een teentje knoflook er bij en bak even kort mee. Voeg nu de paprika’s toe. Doe de wraps even kort in de magnetron en besmeer ze daarna met een dun laagje hummus. Haal de pan van het vuur en doe de vulling er in. Beleg met wat sla en evt wat kaas. En dan.. Opvouwen en opsmullen!

 

Eet smakelijk! 🙂

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *