Mindset & LifestyleVoeding & Beweging

Waarom moet je 10.000 stappen per dag zetten?

Iedereen heeft er (denk ik) wel eens van gehoord. Je hoort elke dag 10.000 stappen te zetten. Maar waarom eigenlijk? Wie heeft het bedacht? En waarom is het niet 8000 of 12.000?

De Japanse Dr. Yoshiro Hatano kwam tot de conclusie dat mensen gemiddeld 6.000 stappen per dag zetten. Om gezond te blijven zouden we daarnaast elke dag een half uurtje moeten bewegen. Dit komt neer op zo’n 4000 extra stappen als je stevig doorloopt. Dit is berekend op het normale eetpatroon van een volwassen persoon en hoeveel kcal je verbrand met 10.000 stappen.

‘Zitten is het nieuwe roken’CoctsHXWAAAVMlP-300x291

Het klinkt zó dramatisch als je het mij vraagt maar de cijfers liegen er niet om. Volgens Onderzoek sterven er jaarlijks wereldwijd net zo veel mensen aan roken (5,1 miljoen) als aan te weinig beweging (5,3 miljoen). De onderzoekers baseerden hun bevindingen op voorkomen van ziekten als darmkanker, suikerziekte en hart- en vaatziekten door middel van voldoende beweging. Ook kwamen zij tot de conclusie dat een gemiddelde Nederlander met een kantoorbaan zo’n 4000 stappen zet..

‘Waarom wandelen?’

Wandelen is toegankelijk voor bijna iedereen. Je kunt het overal doen (als het Nederlandse weer een beetje mee zit, maar hé je kunt je op bijna alles kleden toch 😉 ), Je kunt het combineren met sociale activiteiten en het is blessure ongevoelig. Daarnaast is de wetenschap ook enthousiast over wandelen (en ik dus ook!). Onderzoek heeft aangetoond dat mensen die 100 dagen de 10.000 stappen norm halen een betere mentale gezondheid kregen. Dit stond ook gelinkt aan het verminderen van depressies en een hogere hersenactiviteit.
Ook is het goed voor de vetverbranding, je gaat namelijk vet verbranden als je op 60-70% van je maximale hartslag zit. Dit zou voor mij dus zijn: 220 – leeftijd (26) = 194 is mijn maximale hartslag. 194 : 100 x 60 = hartslag van 116. Ga je hier veel boven zitten (zoals ik met crossfit) verbrand je vooral koolhydraten (snelle energie) en weinig vet.

Naar de sportschool gaan is dus geen absolute must om gezond te blijven, hoewel ik wel iedereen aanraad kracht training te doen (maar hier kom ik later wel op terug 😉 ).

 

Maar hoe kun je dit aanpakken?

Meetbaar
Wat natuurlijk belangrijk is is dat je het meetbaar kunt maken. Veel smartphones hebben tegenwoordig standaard een stappenteller. Het nadeel is wel dat je dan altijd je telefoon bij je moet hebben (wat ik dus fitbit-charge-8-1niet heb). Je kunt ook de app Moves gratis downloaden.
Schaf een stappenteller aan. Ik draag al een aantal jaren een Fitbit en sinds dit jaar de Fitbit charge 2. Ik vind het écht ideaal. Het meet je aantal stappen, het aantal minuten dat je actief bent geweest, je hartslag, het aantal trappen die je neemt, het aantal kilometers die je hebt gelopen en als je hem snachts draagt meet hij zelfs je kwaliteit van slaap. Alles te tracken via een speciale app. Én je kunt de bandjes verwisselen met superleuke bandjes (die je goedkoop kunt bestellen via Aliexpress) want ja, dat is natuurlijk ook heel belangrijk.. haha ;).  Ze zijn niet goedkoop maar er zijn ook goedkopere (simpelere) op de markt.

Bouw het op:
Begin eerst een week met meten hoeveel stappen je normaal zet. Je hoeft dus nog niets te veranderen aan je beweegpatroon. Zijn dit gemiddeld 5.000 stappen? Dan ga je haalbaren doelen stellen per dag. Bv:

week 1: 5000 stappen
week 2: 6000 stappen
week 3: 7,500 stappen
week 4: 9,000 stappen
vanaf week 5: 10.000 stappen

Tips voor meer beweging:

  • Ga elke dag minimaal 30 minuten wandelen
  • Parkeer je auto achteraan de parkeerplaats of stap een halte eerder uit met de bus/tram.
  • Neem vaker de trap ipv de lift.
  • Ga lopend of fietsend je boodschappen doen/ kinderen naar school brengen/ naar het werk
  • Ga een rondje wandelen in je pauze
  • Probeer ieder half uur zitten te onderbreken door een wandelingetje. (naar de wc lopen, koffie of thee halen, huis stofzuigen)
  • Ga met een vriend(in) een wandeling maken in plaats van thee drinken op de bank.
  • Verzin actieve ontspanning. Een strand/boswandeling, een uurtje bowlen, een dagje shoppen.
  • Maak het leuk en positief voor jezelf. Zeg niet tegen je zelf, ik moet weer lopen, maar probeer er een sport van te maken om het elke dag te halen! 🙂

In mijn praktijk ga ik ook vaak een rondje wandelen met mijn klanten in plaats van dat we op een stoeltje praten over gezonde voeding. Dit klinkt veel logischer en het praat makkelijker, win-win! 🙂

De laatste tip: probeer dit minimaal 30 dagen vol te houden. Uit onderzoek is gebleken dat het minimaal 30 dagen duurt om nieuwe gewoontes aan te leren. Dus wil je echt een nieuwe gewoonte maken van voldoende stappen zetten op een dag, Go for it!!

IMG_3955

 

 

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *